Drømmer du om at udforske Andalusiens hvide bjergbyer, cruise ad Costa Bravas kystveje eller tage den spontane afstikker til en hemmelig tapasbar i Valencia? Så er lejebil i Spanien ofte den mest frie - og billigste - måde at gøre det på. Men kun hvis du undgår de dyre fælder, som hvert år koster danske ferierejsende tusindvis af kroner i uventede gebyrer.
På overfladen kan den spanske billeje se utroligt billig ud - “Kun 79 kr. om dagen!” - men de virkelige omkostninger lurer i det med småt: brændstofpolitikker, skjulte skatter, irrelevante forsikringer og en håndfuld spanske særregler, der kan gøre din ferie lige så salt som Middelhavet.
I denne guide afslører vi 7 klassiske fejl, som selv erfarne rejsende falder i. Fra bookingen hjemme ved køkkenbordet til den sidste selfie ved afleveringsskranken viser vi dig, hvordan du undgår at blive endnu en trist statistik i udlejningsfirmaernes profitregnskab.
Læn dig tilbage, spænd sikkerhedsbæltet - og spar let 1.000-2.000 kr. på din næste spanske roadtrip ved blot at læse videre et par minutter.
Før du booker: 3 klassiske fejl, der fordyrer lejen
Fejl 1: Du vælger en “fuld-til-tom” brændstofpolitik og siger dermed indirekte ja til et saftigt servicegebyr på typisk 30-60 €, som udlejeren lægger oven i prisen for at “bekvemt” tanke bilen for dig. Resultatet er, at du betaler dyrt for brændstof, du aldrig når at bruge, fordi ingen returnerer bilen på præcis tom tank. Vælg i stedet “fuld-til-fuld” - så betaler du kun den benzin, du reelt bruger, og slipper for gebyrer. Tjek altid boksen “Fair Fuel Policy” eller tilsvarende filtrering, når du sammenligner priser på søgesider.
Fejl 2: Du overser skjulte prisdræbere som begrænsede kilometer, envejs-/åbningsgebyrer og lokale skatter. Kig derfor efter:
- Kilometergrænse: 100-200 km/dag lyder meget, men et par dagsudflugter i Andalusien kan sende dig langt over grænsen til 0,30-0,50 € pr. ekstra km.
- Envejsgebyr (one-way): Koster ofte 40-120 € mellem lufthavne - især hvis du henter i Málaga og afleverer i Barcelona.
- Udenfor åbningstid: Nøgleudlevering efter kl. 22 koster ikke sjældent 30-50 €.
- “Local charge” eller IGIC/IVA: Kan lægges oven i ved afhentning på De Kanariske Øer, selv om prisen så “alt inkl.” ud.
Fejl 3: Du ignorerer krav til kreditkort, depositum og førertillæg. De fleste spanske selskaber kræver et kreditkort i hovedførerens navn (debetkort afvises ofte), og de blokerer let 600-1.500 € i depositum. Har du kun et Visa Debit, kan du ende med at blive tvunget til en dyr “zero excess-pakke” på stedet. Husk også:
- Ung fører-gebyr: Er du under 25, ligger tillægget ofte på 8-15 € pr. dag.
- Ekstra fører: Selv ægtefællen koster gerne 5-10 € pr. dag, medmindre tilbuddet udtrykkeligt siger “gratis additional driver”.
Ved afhentning: 2 dyre fælder ved skranken
Du kender scenariet: Efter en lang flyvetur står du endelig ved skranken - og straks begynder salgsmaskinen at køre. Den ansatte taler hurtigt om “total tryghed”, “ekstra beskyttelse” og “seneste model”, mens en lineal‐tynd signaturstreg virker som det eneste, der adskiller dig fra nøglerne. Det er her, de to dyreste fejl ofte sker.
Fejl 4 - overflødige forsikringer og opgraderinger: Mange biludlejere i Spanien tjener mere på tillægsprodukter end på selve lejen, så de vil gerne sælge dig en Super CDW, glas-/dækdækning, personlig ulykkesforsikring eller en “klasse højere” bil. Tjek hjemmefra, om din rejseforsikring eller et separat selvrisikoprodukt allerede dækker skader på lak, ruder og dæk - i så fald behøver du ikke acceptere udlejerens dyre “ekstra sikkerhed”. Sørg også for, at du har depositum på kreditkortet; siger du nej, truer de sommetider med at “blokere” flere tusind euro, men det er billigere end at betale unødig forsikring, der nemt fordobler dagsprisen.
Hård modstand betaler sig: Stå fast, bed om at se vilkår sort på hvidt, og få noteret på kontrakten, at du har fravalgt bestemte pakker. Husk, at spanske udlejere lovmæssigt ikke kan nægte dig bilen, blot fordi du siger nej til ekstra dækninger, så længe du har et kreditkort til sikkerhedsstillelse.
Fejl 5 - manglende fotodokumentation: Før du kører, gå en fuld runde om bilen, tag nærbilleder af hver ridse, fælg og stenslag (også på forruden), samt speedometerstanden og brændstofmåleren. Få medarbejderen til at notere alt i kontrakten eller film turen rundt om bilen med telefonen. Gem billederne i skyen, så de har tidsstempel. Samme rutine ved aflevering: foto af fuld tank, ren kabine og lukket bagagerum. Uden beviser kan selv små ridser ende som “ny kofanger” på din regning - plus 40 € i administrationsgebyr for hver enkelt sag.
Under og efter lejen: 2 fejl, der udløser ekstraregninger
Fejl 6 - Ignorerede afgifter og bøder: Mange spanske byer har zona azul-parkeringszoner, kameraovervågede motorvejsafgifter (peajes) og miljøzoner, som lynhurtigt resulterer i bøder, hvis du glemmer at betale. Udlejningsfirmaet betaler ganske vist bøden for dig - men lægger typisk et administrationsgebyr på 30-60 €. Vil du slippe for den uvelkomne regning, så
- tjek altid parkeringsskilte og køb billet i automaten (gem billetten som bevis),
- registrer nummerpladen i betalingsapps til motorveje og byzoner,
- hold øje med e-mails/SMS’er fra udlejer - jo hurtigere du selv betaler bøden, jo lavere takst,
- gem kvitteringer og print eventuelt en kopi, du kan vise til udlejeren ved aflevering.
Fejl 7 - Sjusk ved aflevering: At returnere bilen 15 minutter for sent, med en kvart tank eller uden fotodokumentation kan blive dyrt. Udlejeren kan trække:
- Brændstofgebyr: 2-3 € pr. liter + servicefee, hvis tanken ikke er fuld.
- Sene-afleveringsgebyr: Ofte ét ekstra døgn, hvis du overskrider selv kort “grace period”.
- Rengøring eller “skjulte” skader: Uden egne fotos kan du ikke bevise bilens stand.
Rejseblogger Online